SB Online
Promjena teme
Prijava
Pretraži SB Online

Zemlja u kojoj profesori 2021. pričaju da su brakovi sklopljeni kod matičara, a ne u crkvi- probni

SB Online | Zemlja u kojoj profesori 2021. pričaju da su brakovi sklopljeni kod matičara, a ne u crkvi- probni SB Online | Zemlja u kojoj profesori 2021. pričaju da su brakovi sklopljeni kod matičara, a ne u crkvi- probni

PRIJE 3 GODINE
TEKST: Telegram.hr/Telegram.hr

Prilagodba teksta ▼
KONTRAST
VELIČINA SLOVA
RAZMAK IZMEĐU SLOVA
RAZMAK IZMEĐU RIJEČI
PRORED

Obaveza da se formalno sklopi brak stoljećima je proizlazila iz ekonomskih odnosa u društvu, sada se svijet jako promijenio. Prema tome, svakome kako on i ona žele. Nosim što hoću, radim u struci koju izaberem, živim s kime me je volja na način koji nam odgovara. Netko će se ženiti u crkvi, netko pred administrativnim službenikom, netko neće uopće. I čast svakome. Je li to tako teško prihvatiti kao algoritam nužne slobode?

U hiper-katoličkoj Hrvatskoj nešto se ozbiljno mijenja: broj građanskih brakova nadmašuje od 2019. godine broj crkvenih. Ta se razlika 2020. još dodatno povećala. Nalazeći objašnjenja za novi boom brakova sklopljenih kod općinskog matičara, a ne pred oltarom, a takvih je lani kod nas već bilo 57,15 posto, izvanredni profesor Pravnog fakulteta u Zagrebu Frane Staničić izjavio je za Večernji list da su građanski brakovi zapravo ”probni” brakovi.

 To me dosta iznenadilo jer u ”probnom” braku živim već 40 godina. Do sada uopće nisam bila svjesna da smo se moj dragi muž i ja oženili na probu. Zato što smo bili labilni. Klimavi. Što smo kalkulirali. Što smo svoju djecu namjeravali ostaviti u Nazorovoj i prepustiti se razbludnom životu.

Utoliko mi je otvorio oči profesor uprave Staničić – inače veliki pobornik hrvatskog modela financiranja Crkve iz proračuna – koji je o uspostavljanju ovog novog trenda među mladima radosno pristao kao arbitar govoriti za novine.

U građanskim brakovima nema ništa probnoZaista je vrijedna divljenja ta hrabrost pojedinih pripadnika naših visokih znanstvenih krugova da pred javnost iznose stavove koji su formirani skroz napamet pa čak i ako će time neobrazloženo uvrijediti velik broj građana. Zato izgleda da nema druge nego da mi ”probni” – a prema ovom navodnom znalcu nedovršeni, nestabilni i moralno proračunati – počnemo sami braniti svoju stranu.

U to ćemo ime najprije izvijestiti gospodina profesora i njegove brojne istomišljenike, koji svima drugima žele naturati svoj način života, kako u našim građanskim brakovima i vezama nema ništa ni probno, a ni slučajno, samo zato što smo se potpisali u općini, a ne pred svećenikom. Naprosto smo tako htjeli, mi tada, kao i ove cure i momci sada. A mjesto sklapanja braka nema apsolutno nikakve veze s kvalitetom tog braka i s time jesmo li u njemu sretni i zadovoljni ili žalosni i jadni.

Znamo da ova iznuđena lekcija zvuči malo banalno, kao kad tumačiš djetetu da će mu se bijele tenisice beznadno isprljati ako gazi po masnom jarku. Ali neke stvari i našim doktorima nauka treba crtati debelim flomasterom. Dakle: to gdje si se odlučio da ćeš graditi obiteljsku zajednicu nema blage veze s time kakva će ona ispasti.

Sve više mladih živi zajedno bez ikakvog brakaA ovoj klerikalnoj školi mišljenja treba reći i to da mladi ljudi sve više žive zajedno bez ikakvoga braka. Jednostavno se usele u zajednički stan, peru veš, rade, dignu se ponekad na lijevu nogu, plaćaju poreze i prireze, peku šnicle i kokice, vole se i podižu djecu. I toga će s vremenom biti samo sve više, u Hrvatskoj kao i drugdje. Pogotovo zato što su bračne i izvanbračne zajednice, sasvim opravdano, zakonski izjednačene kao i u dugim civiliziranim zemljama. I pogotovo zato što je brak, otkako su žene sve obrazovanije, sve manje financijska pogodba između supružnika tipa ti sve nas izdržavaš, ja perem pod, peglam ti košulje i kuham ajvar.

Obaveza da se formalno sklopi brak stoljećima je proizlazila iz ekonomskih odnosa u društvu, sada se svijet jako promijenio. Prema tome, svakome kako on i ona žele. Nosim što hoću, radim u struci koju izaberem, živim s kime me je volja na način koji nam odgovara. Netko će se ženiti u crkvi, netko pred administrativnim službenikom, netko neće uopće. I čast svakome. Je li to tako teško shvatiti i prihvatiti kao algoritam nužne slobode? I može li se ljude jednom pustiti na miru s tim davežom oko navodno ispravnog i navodno neispravnog?

Vjerski brakovi ni po čemu nisu automatski svetiI ajmo onda još samo malo po banalnim činjenicama u koje također spada da katolički, a ni bilo koji drugi vjerski brakovi, nisu ni po čemu automatski sveti i idealni. Čitam jutros kod Inoslava Beškera o knjizi francuskog autora koji je intervjuirao 40 katoličkih svećenika o tome što su najčešći grijesi s kojima njihovi župljani dolaze na ispovijed.

Istraživač je dobio zanimljive odgovore: 67 posto pokajničkih ispovijedi pred svećenicima tiče se preljuba dvostrukog života, privrženosti pornografiji i plaćanja prostitutki. U tome su jednako su zastupljeni i vjernici i vjernice. A iz posebnog poglavlja o ispovijedima samih svećenika može se saznati da 90 posto svećenika gleda pornografiju.

Dakle, nemojte. Ne kategorizirati. Ne dijeliti osorne packe. Ne ponašati se kao da objavljujete konačnu istinu o drugom zakonu termodinamike. Nego, kome je do toga da stvarno sazna zbog čega pada broj crkvenih brakova, neka propisno pita i istraži, pa će mu se reći. Inače džaba tih nadmenih profesora.

Izvor:www.telegram.hr




Ocijenite članak

Prijavite se da možete ocijeniti ovaj članak. Ako još niste registrirani, registrirajte se ovdje.

Prijavite se da možete komentirati ovaj članak. Ako još niste registrirani, registrirajte se ovdje.

Vezane teme: